Om produktionen av Falkenbergsfilmen - FBG Film
21593
page-template-default,page,page-id-21593,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive
 

Om produktionen av Falkenbergsfilmen

Näringslivet Falkenberg arrangerar varje år Näringslivsdagen i Falkhallen. Ett evenemang med förstklassiga föredragshållare som fort blir slutsålt. Till 10-årsjubileet valde man temat ”Med perspektiv som utvecklar” och ville ha en inledande film för väcka känslor och engagemang bland de nära 1 000 entreprenörer och företagare som bänkat sig i lokalen. Resultatet blev ”Falkenberg – Dåtid, nutid och framtid” av Mattias Skoog och Martin Johansson.

Att den inledande kreativa processen till stor del ägde rum på slingriga stigar i skogen kanske är förklaringen till varför det blev löpning som i filmen symboliserar framåtanda, gemenskap och drivkraft.

Det var beställaren själv genom Magnus Wernersson som kom på idén att föra samman Mattias och Martin i projektet. Något som snart skulle visa sig vara fullträff. De samlade kompetenserna gjorde det möjligt att förverkliga idéerna och foga dem samman till en film om en plats historia, samtid och framtid – så som den aldrig tidigare berättats.

Det blev till slut en stor samling idéer på klipp och sekvenser som behövdes för att kunna göra denna resa i tid och rum. Såpass att många ”guldkorn” fick väljas bort i processen. Insamlandet av material blev en resa i sig. Mängder av digitala och analoga arkiv söktes igenom för att hitta de rätta ingredienserna. VHS-band, DVD-skivor, SSD-diskar, delar av filmklipp på nätet. Men förstås också för filmen eget unikt material.

Som beställare är jag otroligt nöjd med genomslaget av filmen. Kul att vi i Näringslivet Falkenberg kan vara med och skapa en Youtube-succé med dessa unikt duktiga filmskapare.

Magnus Wernersson, Näringslivet Falkenberg

Startscenen med flygskärmen som dras upp är filmad på tre olika platser. Soluppgångsklippet är från Martins föräldrahem mellan Heberg och Årstad, det andra klippet är filmat på Långasand och ett tredje klipp är från en kulle invid Vessigebro.

I Långasand använde vi en drönare med stor försiktighet och stort avstånd till paramotorn. Paramotor heter farkosten med skärmen. Den består av en flygskärm samt en motor med propeller som bärs som en ryggsäck. När man lättar från marken sätter man sig ner i selen och flyger sedan runt med ohindrad sikt upp till ett par timmar. Det finns även en kort sekvens senare i filmen där vi åker med en så kallad trike. Med kameran fästad i vingspetsen.

Filmsekvenserna från paramotorn är filmade med hjälmkamera. Det är inte helt lätt att få stabila sekvenser, då man gärna sitter och kikar runt med hela huvudet på landskapet som glider förbi under en. De sekvenser som inte har ett par ben i bild är filmade med en drönare.

Drönaren använde vi också som underlag till visualiseringarna av Falkenbergs nya arena och det nya bostadsområdet vid Skrea strand. För att göra dessa båda sekvenser samt den med det heller ej byggda kunskaps- och kompetenscentret, fick vi använda oss av ritningar och 3D-modeller. Modellen över den gamla järnvägsbron gjordes ur minnet samt genom att titta på gamla foton. De färdiga 3D-modellerna klippte vi sedan in i originalfilmerna.

Vi fick definitivt se Falkenberg från ett annat perspektiv, det var riktigt bra gjort. Temat för hela näringslivsdagen var ju att byta perspektiv och skaparna hade löst uppdraget genialt om jag får säga min mening.

Andreas Winter, Winternet

Löpningssekvenserna i slutet är en blandning av flera event och tillfällen. Några från deltävlingar av Falktouren (som både Martin och Mattias deltagit i när de inte filmat), andra från träningspass med Falkenbergs Orienteringsklubb kompletterat med några specialtagningar vid Skrea strand.

För att i redigeringen kunna skapa precis den känsla och de tempon vi var ute efter så skrev och producerade vi även musiken i filmen. Det är också ett sätt att komma ifrån oönskade eller omedvetna associationer till artister eller andra produktioner. Och med egenproducerad filmmusik har man också en helt annan kontroll över slutproduktionen genom att kunna göra precis alla justeringar man önskar.

Sist men inte minst. Ett talmanus och en berättarröst som binder ihop Falkenberg – Dåtid, nutid och framtid.

Det svåra när man pratar om en plats, det är att det finns många olika intressen, olika drivkrafter, olika åldrar och människor i olika livsskeden. Här har de lyckats att visa en bredd och filmen bekräftar en befintlig framtidstro på Falkenberg.

Kristjan Fannar Sigurdarson, Destination Falkenberg

Produktionens effekt

Filmen Falkenberg – Dåtid, nutid och Framtid överträffade alla förväntningar. Förutom att skapa precis den känsla som kunden ville skicka till de dryga 1 000 deltagarna på Näringslivsdagen i Falkenberg 2016, så nådde den långt fler målgrupper och mål som viral succé i sociala medier efter evenemanget. På tre dagar hade filmen setts av ca 40 000 personer. En siffra inte långt ifrån invånarantalet i hela Falkenbergs kommun, 42 000.

I media